Rabbit

Compassie is altijd in de mode

Waarom ‘Wear it Kind’ 

Geen enkel dier verdient het om te lijden in naam van de mode en consumenten eisen steeds vaker dat kleding geen schade toebrengt aan mens, dier of milieu.  

We verwachten van merken dat ze een standpunt innemen over de kwesties die voor ons van belang zijn¹. en we kopen steeds minder merken die in strijd zijn met onze ethische normen². 

Echt ethische mode houdt rekening met mensenrechten, milieubescherming en dierenwelzijn. Mode moet er niet alleen goed uitzien en goed aanvoelen, het moet ook goed zijn. Al te lang zijn mensen, dieren en het milieu de verborgen slachtoffers van een miljardenindustrie.   

Maar dat is aan het veranderen en de toekomst van de mode is vriendelijkheid. 

Samen kunnen mensen, ontwerpers en merken de ethische modebeweging opbouwen, ervoor zorgen dat dierenbescherming een topprioriteit wordt en meer vriendelijkheid in de mode stimuleren! 

Dieren

 

Meer dan twee miljard dieren komen jaarlijks terecht in mode en textiel, en vele daarvan zullen op ontelbare manieren lijden voor de productie van kleding. 

Het ontbrekende stuk. 


Keer op keer zien we afschuwelijke onthullingen over dieren die wreed worden behandeld. Het is dan ook niet verwonderlijk dat uit onderzoek is gebleken dat generaties zich steeds meer zorgen maken over het welzijn van dieren in de mode. Het is duidelijk dat de modebranche verandering kan brengen! 

Mensen

 

Ongeveer 75 miljoen mensen maken onze kleding en 80% van hen zijn jonge vrouwen. De meeste van deze mensen worden uitgebuit, leven in armoede en werken onder onveilige omstandigheden. 

We moeten vriendelijker zijn voor mensen. 


 Schendingen van de mensenrechten komen nog steeds veel voor en elementaire gezondheids- en veiligheidsmaatregelen zijn er nauwelijks. We moeten samenwerken om ervoor te zorgen dat mensen en dieren bij de productie van onze kleding beter worden beschermd.   

De wereld

Elk jaar worden er 150 miljard kledingstukken gemaakt, waarvan het grootste deel op de stortplaats belandt. De chemicaliën die op de boerderij worden gebruikt om onze kleding te verbouwen, om onze kleding te wassen en vooral om onze kleding te verven, hebben een verwoestend effect op het milieu. 

Ons milieu lijdt ten gunste van mode. 


 Dit wordt nog verergerd door de uitstoot van broeikasgassen door de kledingindustrie, die wordt geschat op maar liefst 10% van de wereldwijde uitstoot en voor nog meer druk op onze kwetsbare ecosystemen zorgt. 

Doe onze Wear it Kind-belofte en sluit u aan bij een wereldwijde beweging van mensen, ontwerpers en merken die ervoor willen zorgen dat dierenwelzijn de essentiële derde pijler van ethische mode wordt. 

“Het kan niet ethisch zijn als een dier gedurende het proces heeft geleden.” 

Jessica Medcalf, Global Corporate Engagement Manager, FOUR PAWS International 

Samen maken we het verschil! 

Als wereldwijde gemeenschap creëren we een betere wereld voor iedereen, en dat geldt ook voor dieren. Wij bewegen de wereld naar #WearItKind!  

Vind hier meer diepgaande informatie over hoe de modebranche vriendelijker kan zijn voor dieren en welke oplossingen er zijn voor de meest urgente dierenwelzijnsproblemen in de modebranche. 

Wat zijn de problemen? 

Lambs

Schapenwol

Hoe lammetjes en schapen lijden voor de bloedige wolproductie.


Meer
Nertsen in een kooi

Bont

Het fokken van pelsdieren en het vangen van dieren in het wild voor de productie van mode- of luxeproducten is wreed, onethisch en onnodig 


Meer
Meer

Meer informatie

Kind met een lammetje

Hoe kunt u met uw hart dragen

Een winkelgids voor mededogen in de mode door FOUR PAWS 


Meer
Rabbit

Frequently Asked Questions

Your questions and answers to our Wear it Kind campaign


More
Smiling girl

Animal-friendly fashion starts with you

Together, people, designers and brands can build the ethical fashion movement, ensure animal protection is a key priority!


More
Lamb

Working together for compassion in fashion 

Information and support for industry & brands


More
Pledge to Wear It Kind!

Kinder fashion starts with you.

Wear your values. Wear it Kind.

Take The Pledge!

Bron

[1] Brands in Motion 2019, ‘The new brand loyalty,’ https://we-worldwide-arhxo0vh6d1oh9i0c.stackpathdns.com/media/446450/brands-in-motion-2019-whitepaper.pdf
[2]
 Future of Sourcing 2019, ‘The rise of the ethical consumer and why businesses need to follow,’ 

Zoek